ایستگاههای شارژ EVSE

ایستگاه شارژ EVSE

ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در واقع تجهیزاتی هستند که برای شارژمجدد خودروی برقی و هیبریدی آن را به منبع برق متناسب با باتری خودرو متصل می کنند.
به ایستگاههای شارژخودروهای برقی اختصارا (EVSE)یا تامین تجهیزات وسایل نقلیه الکتریکی نیز می گویند که این خدمات در مکان هایی مانند پارکینگ های شهری توسط شرکت های توزیع برق یا شرکتهای خصوصی در پارکینگهای مراکز خرید به دارندگان خودروهای برقی ارائه می شود.
این ایستگاه ها موظند کانکتورهای ویژه ای را ارائه دهند که با انواع استانداردهای کانکتور شارژ الکتریکی مطابقت داشته باشد.

هزینه های استفاده از ایستگاه های شارژ

هزینه استفاده از ایستگاه های شارژ EVSE از نرخ ثابت ماهانه یا سالانه تا نرخ هر کیلووات ساعت متفاوت است. با توجه به آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی در سایر خودرو ها دولتها معمولا برای تشویق شهروندان در استفاده از خودروهای برقی، خدمات EVSE را در برخی مناطق مشخص شده، رایگان و یا شامل یارانه دولت کرده اند که همین امر سبب اشتیاق مردم به سمت استفاده از این نوع خودروها شده است؛ همچنین انواع مختلف EVSE تنوعی از شارژ دهی با سرعت های متفاوت را با توجه به نیاز هر خودرو فراهم می کند که از 22 تا 350کیلووات ساعت متغیر است.

انواع کانکتور EV سمت خودرو

این نوع کانکتورها در محل سوکت وسیله نقلیه شما قرار می گیرند و می توان آنها را مانند سوکت کانکتورهای شارژ تلفن های همراه در کابل شارژر Apple یا Android در نظر گرفت. بسته به اینکه نوع تلفن همراهتان اندروید باشد یا IOS، کانکتورمخصوصی در سوکت تلفنتان وجود دارد که مختص نوع تلفن شماست. این مسئله برای خودروهای برقی هم کاملا صادق است.
بسته به اینکه بخواهید خودروی برقیتان را در خانه شارژ کنید یا سرکار یا ایستگاههای شارژ عمومی یک مسئله خیلی ضروری وجود دارد:
خروجی ایستگاه شارژ باید با خروجی ماشین شما مطابقت داشته باشد. به طور دقیق‌تر، کابلی که ایستگاه شارژ را به وسیله نقلیه شما متصل می‌کند باید دو سر آن دوشاخه مناسب داشته باشد،منطقی است نه؟

چهار نوع اصلی شارژ EV یا به عبارتی دیگر چهار نوع دوشاخه وجود دارد وجود دارد : آهسته، سریع، خیلی سریع و فوق سریع. 
 دو نوع پلاگ برای جریان متناوب (AC) که امکان شارژ تا 43 کیلو وات را فراهم می کند.
دو نوع برای جریان مستقیم (DC) که امکان شارژ سریع تا 350 کیلو وات را فراهم می کند.
این ها نشان دهنده خروجی های برق و در نتیجه سرعت شارژ در دسترس برای شارژ یک EV هستند. توجه داشته باشید که قدرت بر حسب کیلووات اندازه گیری می شود.

در لینک زیر میتوانید انواع کانکتورهای خودروهای برقی تولید شده را مشاهده نمایید.
مشخصات محبوب ترین برندهای EV


انواع پلاگ های AC

TYPE1:
پلاگAC نوع 1 درواقع یک دوشاخه تک فاز است که  با توجه به استاندارد خودروهای الکتریکی در آمریکا و آسیا عمل میکند و این امکان را به شما می دهد تا بسته به قدرت شارژ خودرو و قابلیت شبکه، خودرو خود را با سرعت 7.4 کیلو وات شارژ کنید.

TYPE2:
 پلاگAC نوع2 در واقع به دوشاخه های سه فاز اطلاق می شوند و این به دلیل دارا بودن سه سیم اضافی برای عبور جریان است. بنابراین به طور طبیعی، آنها می توانند ماشین شما را سریعتر شارژ کنند. بالاترین نرخ شارژ در ایستگاه‌های شارژ خانگی 22 کیلو وات است، در حالی که ایستگاه های شارژ عمومی بسته به قدرت شارژ ماشین و قابلیت شبکه شما، می توانند تا 43 کیلو وات قدرت شارژ داشته باشند.

انواع پلاگ های DC

                   CHADEMO

این سیستم شارژ سریع که در ژاپن توسعه یافته، امکان شارژ بسیار بالا و همچنین شارژ دوطرفه را فراهم می کند. در حال حاضر، خودروسازان آسیایی در ارائه خودروهای الکتریکی که با دوشاخه CHAdeMO سازگارند، پیشرو هستند و امکان شارژ تا 100 کیلو وات را فراهم می کند.

                                                            CCS

پلاگ CCS نسخه بهبودیافته پلاگ نوع 2 است که دارای دو کانکتور اضافی با هدف شارژ سریع است که از شارژ AC و DC پشتیبانی می کند و امکان شارژ با سرعت 350 کیلو وات را فراهم می کند.

                               

                        سوپر شارژرهای تسلا

شبکه سوپرشارژر تسلا همچنین شارژ سریع DC را برای رانندگان خودروهای خود فراهم می کند، اما بسته به مدل، از کانکتور تسلا نوع 2 یا کانکتور تسلا CCS استفاده می کند.که خودرو می تواند تا 150 کیلو وات شارژ شود.
در حالی که همه مدل‌های تسلا برای استفاده با واحدهای سوپرشارژر طراحی شده‌اند، بسیاری از دارندگان تسلا از کانکتورهایی استفاده می‌کنند که با کانتکتورهای CCS و CHAdeMO متصل میشوند و آنها را قادر می‌سازد تا از EVSEهای عمومی سریع موجود استفاده کنند. راه اندازی شارژ CCS در مدل 3 و ارتقای مدل های قدیمی تر به رانندگان اجازه می دهد تا به بخش بیشتری از زیرساخت های شارژ سریع دسترسی داشته باشند.

درایورهای مدل S و Model X می‌توانند از کانکتور تسلا نوع 2 که در تمام واحدهای سوپرشارژر نصب شده است استفاده کنند. رانندگان تسلا مدل 3 باید از کانکتور CCS تسلا استفاده کنند که در تمام واحدهای سوپرشارژر در حال نصب است.

سخن آخر

در نهایت باید گفت با افزایش تقاضا برای ایستگاه های شارژ در دسترس عموم، نیاز بیشتری به تجهیزات و زیر ساخت هایی وجود دارد که از شارژ سریع تر در ولتاژها و جریان های بالاتری پشتیبانی کند.
در سطح جهانی، تعداد شبکه‌های وسایل نقلیه الکتریکی در حال افزایش است تا سیستمی از ایستگاه‌های شارژ در دسترس عموم برای شارژ مجدد خودروهای برقی فراهم گردد. دولت‌ها، خودروسازان و ارائه‌دهندگان زیرساخت شارژ توافق‌نامه‌هایی را برای ایجاد این شبکه‌ها منعقد کرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *